Een nieuwe woonplaats - Reisverslag uit Gävle, Zweden van Emma Wijkhuisen - WaarBenJij.nu Een nieuwe woonplaats - Reisverslag uit Gävle, Zweden van Emma Wijkhuisen - WaarBenJij.nu

Een nieuwe woonplaats

Blijf op de hoogte en volg Emma

27 Januari 2017 | Zweden, Gävle

Hej!

De kop is eraf. De eerste dagen in mijn nieuwe woonplaats zitten er alweer op. Om met het begin te beginnen: vrijdag 20 januari zijn Rachel en ik naar Gävle vertrokken. Dit schattige stadje in Zweden wordt de komende maanden ons thuis. Het vakantiegevoel was misschien aanwezig tijdens het vertrek, maar het doel van deze reis is toch echt om een in halfjaar studiepunten bij elkaar te sprokkelen. Ik heb me ingeschreven voor een cursus Zweeds en een cursus over het Zweedse schoolsysteem. En dan zijn er nog twee andere vakken, waarvan het nog een verrassing is wat het precies inhoudt. Ik heb de indruk gekregen dat de Zweden je graag verrassen, want zelfs twee dagen voor de introductiedag heb ik nog geen flauw idee van een rooster. Ze weten de spanning er in te houden!

Afgelopen zaterdag begon goed en vooral langzaam. Rustig aan wakker worden en de nodige oh’s en ah’s bij het zien van de schattige Zweedse huizen die in vrijwel alle kleuren van de regenboog aanwezig zijn. Natuurlijk mocht het knäckebröd niet ontbreken. Het ontbijtje hadden we de avond ervoor gehaald, samen met andere boodschappen. Mijn portemonnee was nog maar net in Zweden of hij kreeg al helse pijnen te verduren. We hebben bijna vier euro voor een courgette betaald om nog maar te zwijgen over de kipfilet van vijftien euro die we bijna mee hadden genomen. Desondanks hebben we genoten van ons typische Zweedse ontbijtje met uitzicht op die typisch Zweedse huisjes.

’s Middags vond ons eerste tripje naar de campus van hogeschool Gävle al plaats. Ik had een handige tafel en twee stoelen gevonden via een Italiaanse student die op de campus woonde. Na een korte onderhandeling heb ik mijn eerste meubilair kunnen kopen voor een mooi prijsje. Het plan was om de rest van de middag door te brengen in Valbo, een plaatsje vlakbij. Er zit een shopping centrum en een van mijn favoriete places to be: IKEA! Maar het geluk was niet met ons en we waren te vroeg uitgestapt, zo bleek na een kort gesprekje met twee Zweden. Na het nodige gevloek, uiteraard in het Zweeds, zijn we richting de Willy’s vertrokken, een studentvriendelijke supermarkt als je begrijpt wat ik bedoel...

Zondag zijn we alsnog voor de herkansing gegaan en met succes! Als een kind zo blij was ik toen we de eerste stappen in IKEA zetten. Ook het winkelcentrum viel in de smaak. Mocht je nog eens in Zweden komen, ga vooral langs Lagerhaus. Een geweldige plek met spullen om je huis op te fleuren met een cadeautasje van een eenhoorn of ‘’konijnen-shit’’, snoepjes in de vorm van konijnenkeutels. De dag werd toepasselijk afgesloten met köttbullar bij IKEA, de Zweedse gehaktballetjes die ik inmiddels al drie dagen achter elkaar had gegeten.

Maandag was de introductiedag. We hadden gemerkt dat Zweden regelmatig ‘’fashionably late’’ zijn dus probeerden we dit ook eens uit, maar helaas… Toen wij om tien over negen het lokaal binnen liepen, was de Zweedse mevrouw toch echt al een tijdje aan het woord. Een stuk wijzer en enthousiaster verlieten we ’s middags de hogeschool. Wat een geweldige docent heb ik trouwens ontmoet. Bengt is werkelijk waar een held. Een heel inspirerende man die eigenlijk al van zijn pensioen had kunnen genieten, maar dit gelukkig heeft uitgesteld. Zijn manier van lesgeven is erg interessant. Hij ziet onderwijzen als iets dat je in samenspraak doet met de studenten. In deze paar dagen heb ik meer stilgestaan bij zaken die in de wereld spelen dan alle voorgaande maanden van dit schooljaar bij elkaar. Hij zet mensen aan het denken met zijn vragen. Best intens om opeens actief mee te denken over filosofische, politieke en menselijke kwesties. Credits voor Bengt dus.

Terwijl ik dit schrijf en heel hard nadenk over waar ik mijn dagen mee heb gevuld, zit ik in het appartement van Rachel. Woensdag zijn we het grootste deel van de dag bezig geweest met verhuizen. Tot volgende week woensdag mag ik hier vertoeven. Om twaalf uur ’s middags precies mag óók ik eindelijk mijn kamer in. Ik heb een kamer weten te bemachtigen op de campus. Het is een soort mini-huisje met een eigen keukentje en badkamer. Vanaf volgende week kan ik rollend richting de lessen, want het is hooguit een paar minuten wande--rollen naar de lokalen. Uit koffers leven (klinkt erger dan het is, maar het wordt op den duur toch vervelend) is avontuurlijk voor een weekje, maar ik wil nu toch wel een eigen stekkie. Ja, 1 februari 2017 wordt een mijlpaal, want dan woon ik voor het eerst op mezelf. Mijn ouders begonnen zich waarschijnlijk af te vragen of het ooit nog ging gebeuren, maar dat moment laat dus niet veel langer meer op zich wachten!

Op de planning voor de komende dagen staan een ijshockeywedstrijd (GO GÄVLE), een tripje naar Stockholm en een heuse bustour door Gävle. En niet te vergeten de nu al memorabele verhuizing op 1 februari dus een vervolgbericht zal niet lang op zich laten wachten.

Vi hörs!
Emma

  • 27 Januari 2017 - 21:47

    Henk Wijkhuisen:

    Wat een leuk verhaal Emma! Genoten van de avonturen.
    Knuffel p

  • 28 Januari 2017 - 14:18

    Careline:

    Ik vind het leuk om je verhalen te lezen. Ik hoop dat ik in je foto's nog iets herken van de omgeving.
    Lycka till!!
    Groeten Careline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Actief sinds 27 Jan. 2017
Verslag gelezen: 438
Totaal aantal bezoekers 5944

Voorgaande reizen:

07 Mei 2019 - 25 September 2019

Pippi als collega

20 Januari 2017 - 11 Juni 2017

Erasmus-programma in Zweden

Landen bezocht: